داستانی کوتاه: اگر مدیر خوبی نسیتید لااقل سخنران خوبی باشید.


مدير و 10 نفر از كاركنانش از طناب بالگردي كه در صدد نجات آنها بود، آويزان بودند.
طناب آنقدر محكم نبود كه بتواند وزن هر يازده نفر را تحمل كند. كمك خلبان با بلندگوي دستي از آنها خواست كه يك نفرشان داوطلب شود و طناب را رها كند.

البته، داوطلب شدن همانا و سقوط به ته دره همان و به ظاهر كسي حاضر نبود داوطلب شود. دراين هنگام، مدير گفت كه حاضر است طناب را رها كند ولي دلش مي خواهد براي آخرين بار براي كاركنان سخنراني كند.

او گفت: چون كاركنان حاضرند براي سازمان دست به هر كاري بزنند و چون كاركنان خانواده خود را دوست دارند و درمورد هزينه هاي افراد خانواده هيچ گله و شكايتي ندارند و بدون هيچ گونه چشمداشتي پس از خاتمه ساعت كار در اداره مي مانند من براي نجات جان آنان طناب را رها خواهم كرد!

به محض تمام شدن سخنان مشوقانه و تحسين برانگيز مدير، كاركنان كه به وجد آمده بودند شروع كردند به دست زدن و ابراز سپاسگزاري از مدير!! 👏🏻👏🏻👏🏻

 

دانلود رایگان فیلم کامل مصاحبه تصویری با رتبه های برتر

رتبه های یک کنکور کارشناسی ارشد مهندسی صنایع و سیستم در سال 93، آقای اتابک مهردار و خانم سونیا باقری راد، طی مصاحبه ای از طرق مطالعه خود برای کنکور کارشناسی ارشد سخن گفته اند. مصاحبه کامل با این عزیزان حدود 40 دقیقه و به صورت مفصل توسط موسسه پژوهش انجام شده است.
جهت مشاهده مصاحبه تصویری، میزان و نحوه مطالعه آنها و همچنین منابعی که مطالعه نموده اند از لینکهای زیر استفاده نمایید:

دانلود بروشور دوره های انجمن علمی مهندسی صنایع دانشگاه پیام نور مرکز رشت

 

برای دانلود بر روی لینک زیر کلیک نمایید:

بروشور کارگاه های انجمن علمی مهندسی صنایع تیر ماه 1393

6 مهندس صنایع

یه روز 6 تا مهندس صنایع با 6 تا مهندس شیمی با قطار میرن مسافرت.

توی راهروی قطار یکی از مهندسای شیمی یکی از مهندسهای صنایع رو می بینه و میگه: "ما بالاخره نفهمیدیم شما چیکاره هستید؟"

مهندس صنایع میگه: "ما کارهای زیادی بلدیم ، ما یک قانون به اسم «بهینه سازی» داریم که میگه از حداقل منابع باید بیشترین استفاده را نمود ، مثلاً ما الان 6 تایی با یک بلیط وارد شدیم..."

مهندس شیمی که به شدت تعجب کرده بوده می پرسه: "چه جوری؟؟؟"

مهندس صنایع میگه: "هنگامی که مسئول قطار اومد 6 تایی رفتیم تو دستشویی و وقتی در زد، یه بلیط از زیر در دستشویی دادیم!"

موقع برگشت از سفر مهندس شیمی به مهندس صنایع میگه: "آقا این مهندسی صنایع خیلی آسونه ، این دفعه ما هم یک بلیط دادیم."

مهندس صنایع میگه: "ما یک قانون دیگه به اسم «بهبود مستمر» هم داریم ، ما این دفعه اصلاً بلیط ندادیم..."

مهندس شیمی که باورش نمی شده میگه: "آخه چطور امکان داره؟؟؟"

مهندس صنایع میگه: "می دونی اون موقع که 6 تایی رفته بودین توی دستشویی و بلیط رو از زیر در دادین، کی در دستشویی رو زده بود...؟"

مقایسه کارگاه های انجمن علمی مهندسی صنایع پیام نور رشت و مجتمع فنی تهران

بیایید به مسائل دقیقتر بنگریم...

شکایتی جالب از جنرال موتورز

بخش پونتیاک شرکت خودروسازی جنرال موتورز شکایتی را از یک مشتری با این مضمون دریافت کرد:» این دومین باری است که برایتان می نویسم و برای این که بار قبل پاسخی نداده اید، گلایه ای ندارم، چرا که موضوع از نظر من نیز احمقانه است!
به هر حال، موضوع این است که طبق یک رسم قدیمی، خانواده ما عادت دارد هر شب پس از شام به عنوان دسر، بستنی بخورد. سالهاست که ما پس از شام رأی گیری می کنیم و براساس اکثریت آرا نوع بستنی، انتخاب و خریداری می شود. این را هم باید بگویم که من به تازگی یک خودروی شورولت پونتیاک جدید خریده ام و با خرید این خودرو، رفت و آمدم به فروشگاه برای تهیه بستنی دچار مشکل شده است.
لطفاً دقت بفرمایید! هر دفعه که برای خرید بستنی وانیلی به مغازه می روم و به خودرو باز می گردم، ماشین روشن نمی شود. اما هر بستنی دیگری که بخرم، چنین مشکلی نخواهم داشت. خواهش می کنم درک کنید که این مسأله برای من بسیار جدی و دردسر آفرین است و من هرگز قصد شوخی با شما را ندارم. می خواهم بپرسم چطور می شود پونتیاک من وقتی بستنی وانیلی می خرم، روشن نمی شود، اما هر بستنی دیگری می خرم، راحت استارت می خورد؟
مدیر شرکت به نامه عجیب دریافتی با شک و تردید برخورد کرد، اما از روی وظیفه و تعهد، یک مهندس را مأمور بررسی مسأله کرد. مهندس خبره شرکت، شب هنگام پس از شام با مشتری قرار گذاشت، آن دو به اتفاق به بستنی فروشی رفتند، آن شب نوبت بستنی وانیلی بود. پس از خرید بستنی، همانطور که در نامه شرح داده شد، ماشین روشن نشد! مهندس جوان و کنجکاو،۳ شب پیاپی دیگر نیز با صاحب خودرو به فروشگاه رفت. شبی نوبت بستنی شکلاتی بود، ماشین روشن شد. شب بعد بستنی توت فرنگی، و خودرو براحتی استارت خورد. اما شب سوم دوباره نوبت بستنی وانیلی شد، باز ماشین روشن نشد!
نماینده شرکت به جای این که به فکر یافتن دلیل حساسیت داشتن خودرو به بستنی وانیلی باشد، تلاش کرد با موضوع منطقی و متفکرانه برخورد کند. او مشاهدات فنی خود را از لحظه ترک منزل مشتری تا خریدن بستنی و بازگشت به ماشین و استارت زدن برای انواع بستنی ثبت کرد. این مشاهده و ثبت اتفاق ها و مدت زمان آنها، نکته جالبی را به او نشان داد: بستنی وانیلی پرطرفدار و پر فروش است و نزدیک در مغازه در قفسه ها چیده می شود، اما دیگر بستنی ها داخل مغازه و دورتر از در قرار می گیرند، پس مدت زمان خروج از خودرو تا خرید بستنی و برگشتن و استارت زدن برای بستنی وانیلی کمتر از دیگر بستنی هاست. این مدت زمان مهندس را به تحلیل علمی موضوع راهنمایی کرد و او دریافت پدیده ای به نام قفل بخار (Lock Vapor) باعث بروز این مشکل می شود. روشن شدن خیلی زود خودرو پس از خاموش شدن، به دلیل تراکم بخار در موتور و پیستون ها مسأله اصلی شرکت پونتیاک و مشتری بود.

کارگاه های آموزشی انجمن علمی مهندسی صنایع در تیرماه 1393















تقویم دوره های تیر ماه 1393 - انجمن علمی مهندسی صنایع دانشگاه پیام نور رشت

دوره های آموزشی تیر ماه 1393 انجمن علمی مهندسی صنایع پیام نور مرکز رشت


آغاز ثبت نام بن کارت بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب

همزمان با برگزاری بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، امکان دریافت بن کتاب برای دانشجویان فراهم شد.
دانشجویان متقاضی دریافت کارت الکترونیک یارانه ای کتاب از امروز چهارشنبه 27 فروردین ماه می توانند به سامانه ثبت نام به نشانی Tibf.net مراجعه کنند.
پس از ثبت نام، توزیع کارتها از 7 اردیبهشت ماه تا پایان نمایشگاه کتاب ادامه دارد.
دانشجویان هنگام ثبت نام می‌توانند اقدام به درخواست کارت برای خرید در نمایشگاه کتاب تهران ارائه کرده یا درخواست صدور کارت مجازی برای خرید از نمایشگاه آنلاین کتاب تهران ارائه دهند.
فهرست تمامی افرادی که در سامانه ثبت نام می‌کنند با فهرست دانشجویان و طلاب که از طریق مراجع ذیصلاح (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی و حوزه علمیه قم) در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفته است، مطابقت داده شده و در صورت تأیید هویت، شماره رهگیری برای آنان صادر می‌شود.
متقاضیان پس از ثبت نام و تأیید هویت و پرداخت سهم دانشجو (به صورت اینترنتی) برای دریافت بن کارت لازم است صرفاً به شعبه‌ای که در زمان ثبت نام انتخاب کرده اند، مراجعه کنند.
مدارک لازم هنگام دریافت کارت عبارتند از کارت دانشجویی یا طلبگی معتبر، کارت ملی و شماره رهگیری ثبت‌نام در سامانه.
هر دانشجو مجاز به دریافت یک کارت الکترونیکی یارانه‌ای کتاب است.
اعتبار موجود در کارت‌ها 600 هزار ریال است که 300 هزار ریال آن به عنوان یارانه کتاب توسط معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معادل آن نیز توسط شخص دریافت کننده کارت به صورت اینترنتی پرداخت می‌شود.
یارانه پرداختی برای خرید کتاب از بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است.
کارتهای ویژه خرید در نمایشگاه فقط در مدت برگزاری نمایشگاه اعتبار داشته و از طریق دستگاههای کارت خوان داخل نمایشگاه قابل استفاده است و پس از آن به مانند کارتهای مجازی خرید کتاب تا پایان خرداد ماه سال جاری امکان خرید از نمایشگاه آنلاین کتاب تهران وجود دارد.

مهلت ثبت نمره دروس عملی پیام نور افزایش یافت

دانشگاه پیام نور زمان تحویل واحدهای عملی ، کارآموزی ، کارگاهی و پروژه را افزایش داد
 براساس تصمیمی که در شورای اموزشی دانشگاه پیام نور گرفته شد و با صدور بخشنامه ای توسط معاون آموزشی پیام نور از این پس زمان تحویل واحدهای عملی کارآموزی ، کارگاهی و پروژه در آیین نامه آموزشی از یک نیمسال به دو نیمسال افزایش یافت.
در این بخشنامه آمده است مهلت ثبت شده به هیچ عنوان قابل تغییر نمی باشد و از اساتید خواسته شده است که از دادن مهلت در تاریخ هایی غیر از تاریخ تقویم آموزشی جدا خودداری نمایند و ثبت نمراتی به عنوان پیش فرض خودداری کنند .
همچنین عنوان شده در صورتیکه دانشجویان در موعد مقرر نسبت به تحویل کار عملی اقدام ننمایند برای آنها غیبت ثبت شود و ثبت غیبت به هیچ عنوان قابل تغییر نمی باشد .
در این بخشنامه تاکید شده است پس از ثبت نمره و یا غیبت ، صفر و ... نمره عملی دانشجو به هیچ عنوان تغییر نخواهد کرد
+ نحوه محاسبه نمره عملی در دانشگاه پیام نور کلیک کنید
+ نحوه محاسبه نمره امتحان با میان ترم و بدون میان ترم در دانشگاه پیام نور کلیک کنید

Apply Cost of Poor Process and Product Quality to Life Sciences Industry

Apply Cost of Poor Process and Product Quality to Life Sciences Industry




Some studies estimate the cost of poor quality within life sciences at 25 percent to 35 percent of sales revenue, while industries such as semiconductors are at only 4 percent to 8 percent. This is a huge opportunity that has been largely untouched thus far.

Read the Complete Article »


دانلود دفترچه سوالات کنکور کارشناسی ارشد 1393

باشگاه مهندسان صنایع ایران، با همکاری اساتید دپارتمان تخصصی مهندسی صنایع پژوهش، پاسخ تشریحی کنکور کارشناسی ارشد 93 را در به صورت رایگان سایت خود منتشر کرده است.
از لینک های زیر جهت دانلود پاسخ نامه تشریحی و رایگان هر درس به همراه سوالات کنکور ارشد منتشر شده توسط سازمان سنجش اقدام نمایید.
با تشکر از اساتید: دکتر ایوزیان، دکتر زاهدی سرشت، دکتر امیری، دکتر اسماعیلی، استاد عبداله زاده، مهندس جهانشاهی

Heijunka: The Art of Leveling Production





When implemented correctly, heijunka elegantly – and without haste – helps organizations meet demand while reducing while reducing wastes in production and interpersonal processes.

Read the Complete Article »


الگوریتم ژنتیک

هنگامی که لغت تنازع بقا به کار می‌رود اغلب بار ارزشی منفی آن به ذهن می‌آید. شاید همزمان قانون جنگل به ذهن برسد و حکم بقای قوی‌تر!البته برای آنکه خیالتان راحت شود می‌توانید فکر کنید که همیشه هم قوی‌ترین‌ها برنده نبوده‌اند.  مثلا دایناسورها با وجود جثه عظیم و قوی‌تر بودن در طی روندی کاملا طبیعی بازی بقا و ادامه نسل را واگذار کردند در حالی که موجوداتی بسیار ضعیف‌تر از آنها حیات خویش را ادامه دادند. ظاهرا طبیعت بهترین‌ها را تنها بر اساس هیکل انتخاب نمی‌کند! در واقع درست‌ تر آنست که بگوییم طبیعت مناسب ترین‌ها (Fittest) را انتخاب می‌کند نه بهترین‌ها.

 قانون انتخاب طبیعی بدین صورت است که تنها گونه‌هایی از یک ...

ادامه نوشته

معرفی روش NGT

توضیح: NGT  یکی از روشها یا تکنیک هایی است، که برای مدل سازی روش KSC5 ( شرکت مشاورین کیفیت ساز keyfiyat saz co)  به کار می رود.
تکنیک گروه غیر واقعی یا NGT توسط آندره دلبک و آندروفان ون در سال 1968 و بر اساس مطالعات اجتماعی – روانشناختی در مورد کنفرانسهای تصمیم گیری، بررسی مسائل مهندسی صنعتی، طراحی برنامه های فضایی ناسا و مطالعات اجتماعی کار در مورد مشارکت شهروندان در برنامه ریزی ها، تهیه و ارائه شده است. این تکنیک ویژگیهای روشهایی مثل نوشتن افکار، طوفان ذهنی و تکنیک رأی گیری را شامل می شود و روشی است که بطور گسترده در سازمان برای خلق ایده ها و مسایل برنامه ریزی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کلمه غیر واقعی (Nominal) ( به معنی بی صدا ومستقل) به فرآیندی اشاره دارد که طی آن افراد دور هم جمع می شوند وامکان ارتباط شفاهی با هم را ندارند، اشاره دارد. از این رو جمع آوری افراد فقط یک کار ظاهری یا اسمی است،زیرا ارتباط شفاهی بین اعضای گروه ممنوع استخلق ایده های ظاهری در یک گروه می تواند نفوذ افراد گروه را بر سایرین کاهش دهد.
 این روش همچنین تساوی رآی را بین شرکت کنندگان و همه اعضاء برقرار و نفوذ آنها را در تصمیمات گروهی از طریق رای گیری و تنظیم الویتها برقرار می سازد.
NGT به صورت گسترده در بخشهای بهداشتی، خدمات اجتماعی، آموزش و پرورش، صنعت و سازمان های عام المنفعه مورد استفاده قرار گرفته است.

ادامه نوشته

سخنرانی دکتر علیرضا فیض بخش با عنوان آینده پژوهی نظام بانکداری / ۹ بهمن ماه ۹۲

سخنرانی دکتر علیرضا فیض بخش با عنوان آینده پژوهی نظام بانکداری

در روز دوم کنفرانس ملی توسعه مدیریت پولی و بانکی.



سخنرانی دکتر علیرضا فیض بخش با عنوان آینده پژوهی نظام بانکداری [ 13:04 ] Hide Player | Play in Popup | Download

پروژه برنامه نویسی الگوریتم جانمائی Aldep به کمک نرم افزار Matlab

اين مجموعه شامل پروژه برنامه نویسی الگوریتم جانمائی Aldep به کمک نرم افزار Matlab مي باشد.الگوریتم آلدپ یا Aldep از الگوریتم های جایابی کامپیوتری می باشد.این الگوریتم ها از جمله مباحث در طرح ریزی واحدهای صنعتی می باشد.این پروژه به کمک نرم افزار Matlab یا متلب نوشته شده است.این الگوریتم که توسط شرکت IBM طراحی شده است به استقرار و جایابی و جانمائی بخش ها به صورت تصادفی و بر اساس برخی معیار ها می پردازد.این الگوریت امکان جایابی در طبقات مختلف و با سرعت بسیار بالا و دقت نسبی را ارائه می دهد.طرح ریزی واحد های صنعتی از دروس تخصصی مهندسی صنایع می باشد که به مسائلی چون جایابی و حمل و نقل و مطالعه و طراحی فرآیند و ظرفیت و اسقرار ماشین آلات و جریان مواد و طراحی آن و جانمایی و .. می پردازد.


جهت دریافت لینک دانلود عنوان مطلب را به :

mehrdad.seifollahi@yahoo.com

ایمیل نمایید.

جزوه ارزیابی کار و زمان دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی


اين مجموعه شامل جزوه ارزیابی کار و زمان دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی مي باشد.ارزیابی کار و زمان از دروس تخصصی مهندسی صنایع می باشد که به مباحثی چون زمان سنجی و مطالعه روش و مطالعه کار و معرفی ابزار های این درس چون برگه عملیاتی و نمودار فرآیند عملیات و نمودار فرآیند چند محصولی و نمودار ساخت و مونتاژ و جدول انسان و ماشین و جدول فرآیند گروهی و جدول از به و زمان سنجی به روشهای مختلف چون (زمانسنجی به روش Stop Watch و زمانسنجی به روش MTM و ... ) و مطالعه حرکت و ... می پردازد.این جزوه به آموزش تمامی مباحث مهم و کاربردی درس ارزیابی کار و زمان که کتاب های مختلف چون کتاب دکتر مرعشی مطرح شده است می پردازد

جهت دریافت لینک دانلود عنوان مطلب را به :

mehrdad.seifollahi@yahoo.com

ایمیل نمایید.

ادامه نوشته

ایران اول شد

صنعت فولاد که در چند سال گذشته پله‌های ترقی را به سرعت طی کرده، امروز در جایگاهی قرار گرفته که موفق به کسب رتبه برتر خاورمیانه شده است.
فعالان صنعتی این حوزه معتقدند که تداوم رشد تولید فولاد در ایران طی چند ماه اخیر به‌دلیل حمایت‌های بی‌دریغ و عملکرد مثبت دولت در زمینه حمایت از این صنعت استراتژیک بوده است. حال انجمن جهانی فولاد در جدیدترین گزارش خود درباره میزان تولید فولاد خام در جهان اعلام کرده که ایران در دسامبر ۲۰۱۳ با تولید یک‌میلیون و ۳۵۰هزار تن شمش فولادی رشد ۱۳/۶درصدی را نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۲ کسب کرد. بر این اساس، کشورمان در سال گذشته میلادی بیش از ۱۵/۴میلیون تن فولاد خام تولید کرد و توانست بین کشورهای منطقه خاورمیانه در رتبه نخست جای گیرد. این میزان....

ادامه نوشته